Tuesday 12 May 2015

Ahli MT Umno tawar diri selesai isu 1MDB



Beberapa anggota Majlis Tertinggi (MT) Umno menawarkan kepakaran masing-masing untuk menyelesaikan masalah berkaitan syarikat pelaburan negara 1MDB, kata perdana menteri.

“Beberapa anggota MT telah menawarkan pengalaman dan pengetahuan mereka untuk membantu menyelesaikan masalah 1MDB.

“Beberapa langkah tegas boleh diambil. Maka atas nasihat MT, kerajaan akan beri pertimbangan dan akan membuat keputusan selanjutnya,” katanya selepas mesyuarat MT Umno di Kuala Lumpur hari ini.

Menurut Najib, mereka menawarkan diri susulan persetujuan mesyuarat supaya kepimpinan parti bersatu menangani cabaran dan mengukuhkan kedudukan di sisi rakyat.

“Dengan keputusan tersebut, maka MT nyatakan juga kalau ada apa-apa isu berbangkit, MT mengharapkan mereka diberi peluang dan ruang untuk menyumbang idea-idea yang bernas dan cadangan positif supaya sebarang isu yang berbangkit boleh ditangani dan dicari penyelesaian sebaik-baiknya.”

Najib juga berkata, MT mengambil maklum bahawa keputusan siasatan perlu dipercepat supaya rakyat tahu hasilnya.

“Dan saya harap AG (ketua audit negara) dapat buat kenyataan tentang bila laporan tersebut boleh dibentangkan pada PAC (Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara).

“MT mengharapkan tindakan-tindakan yang tegas diambil kepada sesiapa menyalahi dari segi undang-undang. Ini bergantung pada laporan yang kita akan terima,” katanya. 
 

No comments:

Post a Comment