Sunday 17 March 2019

Serangan di NZ: Seorang rakyat Malaysia masih hilang

Nasib seorang rakyat Malaysia yang hilang selepas serangan pengganas di Christchurch, masih tidak diketahui setakat jam 3 petang tadi.
Bagaimanapun, menurut Menteri Luar Negeri, Saifuddin Abdullah, usaha sedang giat dijalankan bagi mengesan mangsa.
“Setakat jam 3 petang, disahkan tiga rakyat Malaysia cedera dalam insiden tembakan yang mensasarkan dua masjid di Christchurch semalam. Semua mereka sedang dirawat di hospital.
“Seorang rakyat Malaysia masih hilang dan usaha untuk mengesannya masih dijalankan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Tambahnya lagi, kerajaan telah menghantar dua pegawai dari pejabat Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di Wellington ke Christchrch bagi membantu mangsa dan keluarga mangsa.
Sementara itu, timbalan setiausaha agung (Hubungan Multilateral) dari Kementerian Luar Negeri akan turut berangkat ke sana petang ini.
Saifuddin turut memaklumkan bahawa beliau telah bercakap dengan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Luar New Zealand, Winston Peters, bagi menyampaikan takziah kepada kerajaan dan rakyat New Zealand.

“Saya turut berterima kasih kepada kerajaan New Zealand atas tindakan pantas dalam mengawal keadaan, selain membantu dalam urusan rawatan mangsa yang terlibat,” katanya lagi.
Dalam perkembagan berkaitan, Saifuddin menyelar kenyataan Senator Fraser Anning sebagai menjijikkan dan tidak boleh diterima.
Anning semalam menyalahkan serangan ganas sebagai kesan daripada ajaran Islam, polisi migrasi New Zealand (terhadap pendatang Islam) dan golongan pelampau Islam.
Fanatik, kebencian melampau
Menyifatkan penyerang dalam insiden tembakan itu sebagai ‘pelampau’ dan datang daripada organisasi politik berhaluan kanan, kata Saifuddin, kenyataan Anning itu seolah-olah menidakkan realiti.
“[....] Tembakan di Christchurch adalah tindakan keganasan terhadap komuniti orang Islam yang tidak bersalah, di dalam rumah ibadat mereka sendiri.
“Serangan itu tidak dicetus oleh apa-apa provokasi daripada orang Islam, dan tidak lain tidak bukan adalah tindakan jenayah yang bermotivasikan sikap fanatik dan kebencian melampau terhadap pendatang Islam,” katanya lagi
Tambah Saifuddin, beliau bimbang kenyataan tidak bertanggungjawab Anning itu akan mencetuskan lebih banyak kebencian terhadap masyarakat Islam di seluruh dunia.

Berdasarkan laporan Bernama, mangsa yang masih hilang dikenali sebagai Mohd Haziq Mohd Tarmizi, 17.
Haziq merupakan anak kepada salah seorang mangsa yang cedera, Mohd Tarmizi Shuib, 46, dari Kedah, selain dua lagi mangsa yang sedang menerima rawatan iaitu Rahimi Ahmad, 39, dari Pulau Pinang dan Mohd Nazril Hisham Omar, 46 dari Kelantan.
Ketiga-tiga mangsa yang sedang dirawat dilaporkan berada dalam keadaan stabil dan akan akan menjalani pembedahan untuk mengeluarkan peluru serta luka yang dialami.

No comments:

Post a Comment