Thursday 13 February 2014

Rayuan Liwat II: Permohonan panggil semula Pereira ditolak




Rayuan pihak pendakwaan terhadap pembebasan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam kes Liwat II bermula hari ini di Mahkamah Rayuan Putrajaya selepas MP Permatang Pauh itu gagal untuk menghalang peguam Datuk Muhammad Shafee Abdullah daripada mengetuai pihak pendakwaan.

Bagaimanapun, sebelum rayuan pihak pendakwaan didengar, ketiga-tiga panel hakim Mahkamah Rayuan akan mendengar dahulu permohonan Anwar untuk memanggil semula pegawai penyiasat yang telah bersara, Supt Jude Blacious Pereira (kanan).

Karpal Singh, peguam yang mewakili Anwar, memfailkan permohonan untuk memanggil semula Pereira (kanan) saksi itu minggu lepas.

Ini berikutan kegagalan Pereira untuk diterima sebagai peguam bulan lalu selepas Majlis Peguam memfailkan bantahan awal di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Majlis Peguam berhujah bahawa Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) telah didapati bekas pegawai polis itu bukan seorang seorang saksi yang berwibawa dalam pendengaran kes polis menahan lima peguam pada 2009 di Balai Polis Brickfields.

Keputusan itu dibuat oleh tiga anggota panel Suhakam yang diketuai
oleh Shafee (kanan) semasa beliau menjadi pesuruhjaya hak asasi manusia.

Kes pendakwaan akan bertumpu kepada bukti DNA yang telah ditolak oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur selepas ia mendapati wujud kemungkinan ia telah diubah.

Pereira yang mengambil sampel daripada doktor dan mahkamah telah diberitahu bahawa dia telah membuka pakej itu dan melabelnya berbeza daripada apa yang telah ditandakan oleh doktor pada asalnya, sebelum membawanya kepada ahli kimia.

Terdapat juga persoalan mengenai sampel itu tidak disimpan dengan betul. Menurut arahan Hospital Kuala Lumpur ialah ia perlu disimpan dalam peti sejuk, tetapi Pereira menyimpannya dalam kabinet besinya di pejabatnya yang berhawa dingin.

Anwar didakwa meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan di kondominium Desa Damansara pada 28 Jun 2008.

No comments:

Post a Comment