Wednesday 26 December 2012

Peperiksaan PJS: Mahkamah-Mahkamah Tinggi

Mahkamah-Mahkamah Tinggi ditubuhkan di bawah Perkara 121 Perlembagaan Persekutuan.  Di Malaysia terdapat 2 Mahkamah Tinggi yang mempuanyai bidangkuasa dan taraf yang setara, iaitu Mahkamah Tinggi di Malaya dan Mahkamah Tinggi Sabah dan Sarawak.  Mahkamah Tinggi Malaya terdiri daripada seorang Hakim Besar dan 60 orang hakim manakala Mahkamah Tinggi di Sabah dan Sarawak terdiri daripada seorang Hakim Besar dan 13 orang hakim (Perkara 121(1) dan 122AA(1) Perlembagaan Persekutuan).

2 comments:

  1. Perlantiakan Hakim Mahkamah Tinggi dan Pesuruhjaya Kehakiman:

    Seksyen 28, Akta Suruhanjaya Perlantikan Kehakiman 2009, telah menyatakan bahawa, suruhanjayalah yang mengsyorkan mana-mana nama bakal dilantik sebagai hakim-hakim dan syor tersebut di serahkan kepada Perdana Menteri dan Perdana Menteri seterusnya memberikan nasihat mengikut Perkara 122B Perlembagaan Persekutuan.

    Perlantikan Pesuruhjaya Kehakiman diperuntukkan di bawah Perkara 122AB Perlembagaan Persekutuan, seseorang PK yang dilantik oleh YDPA atas nasihat PM selepas berunding dengan KHN hendaklah mempuanyai kuasa yang sama dan menikmati kekebalan yang sama seolah-olah dia adalah seorang Hakim Mahkamah Tinggi.

    ReplyDelete
  2. Persidangan:

    Mahkamah-Mahkamah Tinggi pada masa dan tempat sepertimana yang ditentukan oleh Hakim-Hakim Besar (Seksyen 19 dan 21 Akta Mahkamah Kehakiman 1964).

    Anda perlu mengetahui bidangkuasa Mahkamah Tinggi, usahalah mencarinya...........
    Sekian dari remba...

    ReplyDelete