Wednesday 25 February 2015

Anwar Tak Bersalah, Dizalimi - Nurul Nuha


Diterbitkan: Selasa, 24 Februari 2015 11:37 PM
Nurul Nuha
  (Ubah saiz teks)
PETALING JAYA: Keluarga Datuk Seri Anwar Ibrahim yang memohon pengampunan diRaja berhubung sabitan liwatnya, mendakwa Ketua Pembangkang itu tidak bersalah walaupun Mahkamah Persekutuan telah membuat keputusannya dalam kes itu.

Dalam satu kenyataan pada Selasa, anak kedua Anwar, Nurul Nuha menyatakan bahawa keluarga kepada penasihat PKR itu meletakkan keyakinan kepada proses perlembagaan selepas mendakwa Anwar menjadi 'tahanan politik'.

"Ayahanda kami tidak bersalah dan telah dizalimi apabila beliau telah disabitkan dengan pertuduhan bersifat politik dan dihukum penjara lima tahun.

"Justeru ayahanda kami merupakan seorang tahanan politik

"Kami meletakkan keyakinan kepada proses perlembagaan ini serta percaya prinsip keadilan akan ditegakkan tanpa campur tangan politik mahu pun mana-mana cabang kerajaan bersesuaian dengan prinsip pemisahan kuasa melalui institusi Raja Berperlembagaan," katanya.

Nuha yang juga penyelaras kempen March2Freedom berkata melalui petisyen tersebut, segala fakta dan keadaan-keadaan bagi pertimbangan yang wajar diteliti secara menyeluruh telah dikemukakan.

Berikutan petisyen yang dihantar, status Anwar sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh belum terlucut sehinggalah ia diputuskan oleh Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah.

Terdahulu, pemimpin PKR pada menafikan keluarga Anwar akan mendapatkan pengampunan diraja, yang dalam masa yang sama bermaksud beliau mengaku bersalah dalam kes itu.

No comments:

Post a Comment