Monday 6 January 2014

Mahkamah Benarkan Permohonan Pasangan Blogger Kontroversi Untuk Tangguh Prosiding

PUTRAJAYA: Mahkamah Rayuan pada Isnin membenarkan permohonan pasangan blogger kontroversi Alvin Tan dan Vivian Lee untuk menangguhkan prosiding mahkamah.
Panel hakim tiga anggota yang diketuai Datuk Linton Albert membenarkan permohonan itu sementara menunggu rayuan pasangan itu diputuskan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi menolak permohonan mereka untuk membatalkan satu daripada tiga pertuduhan mempersenda Islam dan bulan Ramadan.
Panel itu, dalam keputusan sebulat suara, membenarkan permohonan itu selepas mendengar hujahan daripada peguam yang mewakili pasangan itu Chong Joo Tian danTimbalan Pendakwa Raya Wan Shaharuddin Wan Ladin.
Hakim Linton yang bersidang bersama-sama Datuk David Wong Dak Wah dan Datuk Seri Zakaria Sam, juga membenarkan permohonan Chong supaya tarikh antara 8 hingga 10 Januari di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur dikosongkan untuk perbicaraan.
Bercakap kepada pemberita kemudiannya, Chong berkata, tiada tarikh ditetapkanoleh Mahkamah Rayuan untuk mendengar rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi pada 21 November lepas itu.
Pasangan itu menghadapi pertuduhan memuat naik gambar mereka sedang makan "bak kut teh" (sup babi) dan kapsyen "Selamat Berbuka Puasa (dengan Bak Kut Teh..wangi, enak, menyelerakan !!!)' beserta logo halal, yang mungkin menyebabkan perasaan permusuhan dalam kalangan penganut agama berlainan, di CAF-Syed Restaurant Jalan Dang Wangi di sini antara 11 dan 12 Julai lepas.
Mereka juga didakwa memuat naik satu penerbitan menghasut di laman Facebook'Alvin and Vivian-Alvivi' di pautan https://www.facebook.com/alvivi.swingersiaitu kandungan gambar dan komen yang sama pada tarikh sama di Kompleks Mutiara Jalan Ipoh, Batu 3 1/2 di sini mengikut Akta Hasutan 1948.
Mereka turut berdepan pertuduhan mempamer gambar lucah di http://alviviswingers.tumblr.com/ di tempat sama antara 6 dan 7 Julai lepas mengikut Akta Penapisan Filem 2002. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment