Tuesday 24 September 2013

Afidavit, Eksibit, Jurat dan Sumpah dikendalikan dengan sampurna

    Apakah yang dimaksudkan “Afidavit”?
Jawapan:
Keterangan bersumpah yang dibuat secara bertulis untuk menyokong sesuatu permohonan atau sebagainya didalam sesuatu kes sivil di mahkamah. Afidavit selalunya dibuat oleh pihak-pihak Plantif dan pihak-pihak Defenden. Contohnya affidavit yang dibuat oleh Plantif sendiri atau Peguamcara Plantif. Cara mana afidavit
dibuat mestilah di rujuk kepada Kaedah-Kaedah Mahkamah 2012.



   Apakah yang dimaksudkan dengan eksibit dalam sesuatu afidavit?
 Jawapan
 Bukti dalam bentuk dokumen yang dirujuk dalam keterangan yang terkandung di  dalam affidavit tersebut dengan tujuan untuk menyokong kepada affidavit yang  dibuat itu.  Selalunya didalam sesuatu affidavit terdapat beberapa eksibit yang  dilampirkan.


1.                             Apakah yang maksudkan dengan JURAT?
     Jawapan:
Jurat merupakan satu kenyataan bertulis seperti didalam Borang 6.Kenyataan Jurat  ini diletakan dibawah dokumen asal dengan kenyataan . Fungsi jurat ialah pengakuan oleh seseorang Pesuruhjaya Sumpah dimana dokumen sumpah tersebut telah dibaca dan difahami oleh seseorang yang datang dihadapanya dan tidak memahami kandungan sumpah tersebut akibat dari kecacatan anggota dan sebagainya, contohnya seorang yang buta, buta huruf dan sebagainya.


1.             Apakah yang dimaksudkan“sumpah dikendalikan dengan disempurnakan”         oleh seseorang Pesuruhjaya Sumpah?
   Jawapan:
   Menurut Kaedah 20 KKPS, sesuatu pengendalian sumpah telah sempurna apabila        deponen telah menandatangani Akuan Sumpah, meterai Pesuruhjaya Sumpah telah          dicapkan didokumen dan akhirnya Pesuruhjaya Sumpah telah menanda tangani              dokumen sumpah tersebut. Juga bagi PJS, buku daftar telah diisikan dengan                  sampurna serta deponen telah menanda tangani daftar tersebut dihadapan PJS sendiri.

3 comments:

  1. perlu kah menandatangani surat affidavit di perlukan makamah setelah tandatangan sebagai waris telah dilaku kan.

    ReplyDelete
  2. Afidavit mesti ditandatangani dihadapan seorang Pesuruhjaya Sumpah. Jika dokumen tersebut ditandatangani dirumah misalnya, afidavit itu tidak sah dan tidak boleh digunapakai di mahkamah.

    ReplyDelete
  3. Bagi satu-satu kes, dokumen ekshibit akan disimpan selamanya di Mahkamah Syariah @ dilupus bila kes tersebut telah selesai.

    ReplyDelete