Tuesday 2 February 2016

Bekas menteri mohon semakan kehakiman terhadap AG

Bekas menteri Datuk Zaid Ibrahim memohon semakan kehakiman terhadap keputusan Peguam Negara (AG) Tan Sri Mohamed Apandi Ali tidak meneruskan prosiding ke atas Datuk Seri Najib Razak.
Dalam kenyataan medianya hari ini Zaid berkata: "Saya memohon Mahkamah Tinggi untuk memberi kebenaran berdasarkan semakan kehakiman kepada perkara berikut:
"Keputusan peguam negara tidak mendakwa Najib di bawah peruntukan sesuai Kanun Keseksaan dan Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009; dan
"Keputusan peguam negara mengarahkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menutup fail siasatan terhadap kemungkinan berlaku kesalahan oleh Najib."
Menurut bekas pemimpin Umno itu, asas substantif bagi permohonannya itu adalah tindakan AG dibuat tanpa sebab dan merupakan satu usaha yang wajar mengikut budi bicara.
Kata Zaid beliau terpaksa mengambil tindakan itu atas dua sebab.
"Saya berhak berasa bimbang mengenai kesan buruk terhadap kedaulatan undang-undang negara ini jika keputusan seorang individu tidak boleh dipertikaikan tanpa mengambil kira fakta serta akibat sesuatu kes.
"Setakat yang saya tahu tiada undang-undang mengikut konsep budi bicara mutlak.
"Tanggapan budi tidak terbatas itu sebenarnya bertentangan dengan kedaulatan undang-undang, dan atas sebab ini saya terpaksa bertindak," katanya.

No comments:

Post a Comment