Monday 20 June 2016

Keluarga Ahmad Sarbaini Dapat Ganti Rugi RM213,000


MSTAR, Diterbitkan: Isnin, 20 Jun 2016 8:16 PM
  (Ubah saiz teks)
PUTRAJAYA: Mahkamah Rayuan pada Isnin memutuskan kecuaian oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah membawa kepada kematian Penolong Pengarah Kastam Selangor Ahmad Sarbaini Mohamed lima tahun lalu dan memberi award RM213,000 sebagai ganti rugi kepada keluarganya.

Hakim Datuk Mohd Zawawi Salleh, yang mempengerusikan panel tiga hakim terdiri daripada Hakim Datuk Vernon Ong Lam Kiat dan Datuk Abdul Rahman Sebli, memberikan award ganti rugi itu kepada balu Ahmad Sarbaini, Masiah alias Maziah Manap, 55, dan anaknya Shahril, 32, apabila membenarkan saman sivil mereka terhadap responden.

Ganti rugi itu adalah RM3,000 bagi kos pengebumian, RM10,000 untuk perkabungan dan RM200,000 sebagai ganti rugi teruk. Mahkamah juga memberikan RM20,000 kos guaman kepada keluarga Ahmad Sarbaini bagi prosiding mahkamah di Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan.


Mereka yang menjadi responden adalah SPRM, Kerajaan, Ketua Pesuruhjaya SPRM, Pengarah Mohamed Yussuf Akope dan lima pegawai - Mohamad Fauzi Hussin, Sheikh Niza Khairy Sheikh Mohamed, L. Baskar, Mohd Rosly Mohd Saupi dan Kamal Awang Besar.

Ahmad Sarbaini, yang bertugas di Kastam Pelabuhan Klang, ditemui mati di tingkat pertama bangunan SPRM di Jalan Cochrane, Kuala Lumpur, pada 6 April, 2011. Beliau berumur 56 tahun.

Hakim Mohd Zawawi berkata terdapat satu arahan dalaman bahawa mana-mana siasatan ke atas suspek mesti dijalankan di tingkat pertama premis SPRM.

"Dalam kes Ahmad Sarbaini, siasatan telah dijalankan di dalam sebuah bilik di tingkat tiga bangunan itu," katanya.

Hakim juga berkata terdapat arahan bahawa Ahmad Sarbaini, yang telah pergi ke pejabat SPRM berhubung dengan kes rasuah, perlu dikawal pada setiap masa bagi mengelakkan kemungkinan berlakunya sesuatu yang buruk berlaku kepada suspek.


Hakim Mohd Zawawi memutuskan bahawa Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur adalah silap apabila ia menolak tuntutan sivil yang dibawa oleh keluarga Ahmad Sarbaini.

Mahkamah kemudiannya membenarkan rayuan yang dikemukakan oleh keluarganya untuk mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi pada 17 Ogos tahun lepas yang menolak saman sivil mereka.

Dalam pernyataan tuntutannya, Masiah berkata kematian suaminya adalah disebabkan kecederaan serius yang dialaminya yang disebabkan oleh responden.

Pada 26 September, 2011, Mahkamah Koroner memutuskan kematian Ahmad Sarbaini tiada unsur-unsur bunuh diri, homisid ataupun penglibatan pihak ketiga.

Di luar mahkamah, Masiah, yang kelihatan menangis, berkata, "Alhamdulillah, syukur dan biar arwah tenang di sana."

Peguamnya, Razlan Hadri Zulkefli, berkata saman itu diusahakan bukan untuk wang tetapi demi keadilan.

Peguam Kanan Persekutuan Kamal Azira Hassan, yang mewakili responden, berkata beliau akan mendapatkan arahan sama ada akan membawa perkara itu ke Persekutuan Mahkamah.

No comments:

Post a Comment