Tuesday 24 March 2015

Protes GST Di Kompleks Kastam Kelana Jaya Satu Pencerobohan - KPN


Diterbitkan: Selasa, 24 Mac 2015 7:44 AM
Khalid Abu Bakar
Tan Sri Khalid Abu Bakar
  (Ubah saiz teks)
KUALA LUMPUR: Mereka yang terlibat menyerbu masuk ke Kompleks Kastam di Kelana Jaya ketika mengadakan demonstrasi membantah pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) boleh dikenakan tindakan undang-undang kerana menceroboh.

Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata polis Selangor sedang meneliti kes berkenaan untuk tindakan selanjutnya.

"Ini merupakan satu pencerobohan yang mereka lakukan dan biarlah pihak polis Selangor meneliti dulu kedudukan mereka terbabit," katanya kepada pemberita selepas Majlis Bacaan Yassin sempena Peringatan Hari Polis yang ke-208 di Masjid Bukit Aman, di sini, malam Isnin.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai mereka yang terbabit dalam protes GST yang ditahan selepas bertindak menyerbu masuk ke kompleks berkenaan pagi tadi.

"Kita tidak boleh biarkan keadaan begini berterusan, saya hairan dengan apa yang mereka nak, kenapa sampai macam itu sekali, seolah-olah hendak menawan Kompleks Kastam itu," katanya.

Menurut laporan media dalam talian, berpuluh-puluh orang ditahan dan pihak polis terpaksa menggunakan Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) bagi mengawal keadaan di kompleks berkenaan.

"Kalau kita perlu gunakan Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) kita gunakanlah kalau bersebab untuk kita mengatur kedudukan dan terpulang pada tindakan Ketua Polis Selangor, memang saya benarkan bagi memastikan keadaan terkawal," kata Khalid.

Demonstrasi itu dipercayai didalangi pihak-pihak tertentu bagi membantah pelaksanaan GST yang bermula 1 April ini.

No comments:

Post a Comment